Wiosenne porządki w głowie i w sercu

Wiosna to czas, który kojarzy nam się z robieniem porządków. Nierzadko rzeczywiście je robimy w mieszkaniu, w szafach, ogrodzie, piwnicach i wszędzie gdzie tylko jest to możliwe i gdzie mamy na to ochotę. Wiosenne słońce ujawnia zakurzone zakamarki, ale też dodaje nam energii do mierzenia się z tym, co nazbierało się przez zimowe miesiące mimo naszej woli. Zatem wiosną porządkujemy, segregujemy, układamy, wyrzucamy, oddajemy, czyścimy, pierzemy, polerujemy – słowem dążymy do upiększenia i odświeżenia najbliższego otoczenia, a przede wszystkim do podniesienia komfortu życiai poprawy własnego samopoczucia.

Chciałoby się powiedzieć, że to dobry nawyk, gdyby nie dotyczył tylko materialnej sfery naszego życia. Dlaczego? Bo nie zawsze wystarczy uporządkować szafę, żeby poczuć się szczęśliwszym, nie zawsze wystarczy odświeżyć mieszkanie, żeby poczuć większy komfort życia. Wreszcie to nie tylko układanie przedmiotów i polerowanie okien sprawia, że nasze życie staje się przejrzyste i radosne.

Dlatego wykorzystując wiosenną energię do porządkowania i zmian zaplanujmy też porządki w głowie i w sercu. Tak jak układamy plany porządkowania poszczególnych pomieszczeń – kuchni, łazienki, garderoby, pokoi, piwnicy, tak ułóżmy sobie plan porządkowania poszczególnych sfer naszego życia.

Doktor medycyny Zorba Paster po wielu latach doświadczeń zawodowych określił i opisał w swojej książce Kod długowieczności pięć takich sfer i podkreśla doniosłość równowagi między nimi. Te pięć sfer to sfera fizycznapsychicznastosunków międzyludzkichduchowa i materialna. O każdą z nich należy zadbać z taką samą troską, tak jak porządkując dom z troską należy zadbać o każde pomieszczenie. Każdej z tych sfer należy się tak samo duża uwaga, aby całość realnie wpłynęła na długie, komfortowe i szczęśliwe życie.

Od czego zacząć? Jakie konkretnie działania poleca dr Zorba Paster?

  • Na początek poleca zająć się sferą fizyczną, czyli zdrowiem, kondycją, odżywianiem się i eliminowaniem nawyków szkodliwych dla zdrowia.
  • W tej strefie podstawą jest zdrowie fizyczne. Zatem zadbaj o nie, a na początek zrób badania okresowe. Dzięki temu będzie możliwa wczesna interwencja w sytuacji zagrożenia zdrowia. Zdrowie to nie tylko brak choroby.
  • Zacznij ćwiczyć – im więcej ćwiczymy, tym więcej w nas energii i hormonów szczęścia, czyli endorfin, przy tym jest lepsza kondycja.
  • Zweryfikuj sposób odżywiana: zbyt kaloryczne prowadzi do otyłości, zbyt skąpe osłabia nasz system odpornościowy.
  • Sprawdź czy papierosy, alkohol i inne używki rządza tobą, czy potrafisz je bez problemu odrzucić – jeśli nie, to nie oszczędzaj wysiłku, aby z tym zawalczyć.
  • Sprawdź też, czy dbasz o swoje bezpieczeństwo na co dzień, to znaczy czy ograniczasz ryzyka, czy nie narażasz siebie i swojego zdrowia na niepotrzebne szkodliwe działania.

Kolejna sfera to sfera psychiczna, czyli zdrowie psychiczne, emocjonalne, optymizm, postawy wobec życia i zdrowie poznawcze.

  • Odczuwanie całego wachlarza emocji jest naturalne i zdrowe dopóty, dopóki są umiarkowanie intensywne. Natomiast jeśli zdarza ci się krzyczeć lub wpadać w rozpacz z błahych powodów, to jest czas na porządkowanie poziomu reakcji emocjonalnych. Możesz to robić samodzielnie lub z pomocą specjalisty.
  • Zweryfikuj swoje postawy wobec świata i innych – wszystkie negatywne i pesymistyczne natychmiast wymieć w zakamarków swojego serca, one tylko zatruwają twoje życie i sprowadzają nieszczęście.
  • Bądź optymistyczny, a optymizmu można się nauczyć – tutaj znajdziesz na to konkretny …………………….

 

Pełna treść tekstu znajduje się tutaj: https://www.space4living.pl/wiosenne-porzadki-w-glowie-i-w-sercu/

Napisano w psychologia, teksty