Strategie personalne w MŚP

kwadratWedług raportu PARP zrealizowanego w ramach projektu „Diagnoza stanu HR w polskich przedsiębiorstwach” zaledwie co piąte przedsiębiorstwo w Polsce posiada strategię personalną. Jednak raport dotyczy lat 2012-2013, a z moich doświadczeń wynika, że świadomość przedsiębiorców w ostatnim czasie bardzo się zmienia, a wraz ze zmianą świadomości pojawiają się działania.

Przedsiębiorstwa coraz częściej zwracają się o wsparcie przy opracowaniu i wdrożeniu strategii personalnej już nie korzystając z dofinansowania z projektów unijnych, ale realizując to przedsięwzięcie komercyjnie. Bardzo cieszy fakt, że firmy zaczynają rozumieć, iż o ich konkurencyjności w ogromnej mierze stanowią ludzie, a nie tylko produkt i cena.

Firmy, z którymi współpracuję obecnie, są przykładem niezwykłej rzetelności w podejściu do tego zagadnienia. Wiele lat temu, kiedy zaczynałam pracę konsultanta, z zaangażowaniem było różnie, zapewne dlatego, że mieliśmy inną rzeczywistość gospodarczą.